FAQ

VÄLKOMMEN TILL VÅR NYA WEBBUTIK!


Vi kan erbjuda er säker onlinebetalning med både kort och Payer faktura samt Paypal betalningar.. Det innebär att ni kan undvika postförskottsförsändelser och mer än halvera avgifterna för många beställningar. Nu kostar det bara från 25 kronor för de minsta beställningarna. Läs mer på köpinformation. Nya butiken erbjuder också mer information, fler bilder och fler sökmöjligheter. Kolla runt lite så hoppas vi att du kommer att bli nöjd. Har du några problem eller tips så får du mer än gärna höra av dig till oss. Maila till per@hotstuff.se

 

SÄKERHET OCH TEKNIK

 

Hur behandlar Hot Stuff mina personuppgifter?
När du handlar hos oss uppger du information som t ex namn, adress och telefonnummer, och i samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagandet gentemot dig.


Alla betalningsuppgifter krypteras och inga betalningsuppgifter om dig och dina konton sparas hos oss. Vårt betalsystem Payer är certifierat av Verisign och har 3D secure som är en garant för säkra betalningar.

 

Vi behandlar dina personuppgifter med högsta försiktighet och garanterar, i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 1998:204), att dina kunduppgifter endast används av oss. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

 

Det fungerar inte när jag ska beställa i Hot Stuffs webbutik?
För att få internetbanken att fungera på bästa sätt, rekommenderar vi följande webbläsarinställningar och åtgärder:

  • Acceptera cookies
  • Tömma cacheminnet regelbundet
  • Lägga till www.hotstuff.se webbadress i tillförlitliga platser
  • Tillåta popup-fönster för internetbanken

 

ATT BESTÄLLA

 

Hur genomför jag ett köp i webbutiken?
När du hittat den produkt du är intresserad av klickar du på info-rutan och får upp alla fakta om varan.

 

Genomför köpet
När du hittar den produkt du vill köpa börjar du med att klicka på "köp"-knappen. Varan ligger nu i varukorgen högst uppe i mitten på sidan. När du lagt alla produkter du vill ha i varukorgen klickar du på knappen "Gå till kassan".

 

Om det är första gången du handlar, kan du välja att lägga upp dig med login och lösenord. Då slipper du fylla i alla dina uppgifter varje gång du beställer av oss. Följ instruktionerna som kommer upp.

 

När du har fyllt i dina personuppgifter ( adress mm ) så kommer du till nästa steg där du får ange hur du vill betala och hur/ när du föredrar att din order skickas. Du ser vad det kostar beroende på vilket betalningsalternativ du väljer. Du kan ändra hur många gånger du vill. När du har bestämt dig för hur du vill betala, klickar du "Lägg order"-knappen längst ned till höger.

Beroende på hur du har valt att betala kommer du sedan till Payer eller Paypals websida för att slutföra betalningen.

 

Du får ett bekräftelsemail med kopia av din order så fort vi mottagit den och ytterligare ett mail, när din order skickas.  Har du lämnat ditt mobilnummer, får du sms-avisering när ordern är på väg.

 

Hur tar jag bort en produkt från varukorgen?
Klicka på runda punkten med x i din varukorg eller ändra antalet till 0. När du genomfört din ändring så uppdateras din varukorg automatiskt. Du kan även ändra antalet till 0 för den vara du vill ta bort och klicka på spara.

 

Hur avbeställer eller kompletterar jag en order?
Kontakta oss omgående för att ändra i ordern, ange alltid ordernumret för den order ändringen gäller. Ordern kan endast annulleras om den inte redan har vidarebefordrats till vår leverantör. Vi behandlar din ursprungliga order snabbt och därför är det bråttom om du vill avbeställa.

 

Vad menas med releasedatum?
Releasedatum är det datum när en skiva planeras börja säljas. De flesta skivor aviseras i förväg och vi lägger i så fall upp dem i vår webbutik 2-4 veckor innan de kommer ut. Dessa datum kan dock ändras ( oftast försenas ) och vi uppdaterar releasedatum efterhand som de ändras. Om du beställer en vara innan den släppts så kan du räkna med att ha den inom någon dag efter releasedatum.

 

Hur kontaktar jag Kundtjänst?
Kontakta orderdesk@hotstuff.se eller ring 0476-10449.

 

LEVERANS

 

Hur levereras mina varor?
De skickas med Postens varubrev om det väger under 2 kg. Tyngre ordrar går med Postens Mypack. Om de inte går ned i din brevlåda, så får du en avisering om att hämta försändelsen via sms eller E-mail.

 

Hur lång tid tar det tills jag får mina varor? 

Beställer du varor som finns i lager levereras de normalt inom 1-3 vardagar.  Beställer du varor som inte finns i lager eller som inte släppts ännu så levererar vi enligt de leveranstider som står på respektive skiva.  Om en beställning innehåller varor med olika leveranstid levereras ordern när alla varor finns i lager. En del av våra varor finns inte tillgängliga i Sverige och måste beställas från utlandet. Därav en längre leveranstid.
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer.

 

Varför har inte mina varor kommit?
Troligtvis är det någon av de varor du beställt som dröjer. Om du beställde en vara som inte var släppt vid beställningstillfället kan den ha blivit framskjuten i tid. Kolla varan/orna i vår shop. Vi uppdaterar releasedatum och "deliverytime" hela tiden. Du kan även ringa eller maila oss så får du svar på hur det ligger till.

 

Vad kostar frakten?
Det beror på vilken betalningsmetod du väljer och på vad totalvikten för din order blir. Vårt ordersystem räknar alltid ut frakten innan du bekräftar din order.
Se vår pristabell på Försäljningsvillkor. Tips. 1 CD = ca 110 gram, 7"-singel ca 80 gr, Lp = 300 gram, Dubbel-Lp ca 500 gram. Emballaget väger alltid minst 100 gr.

 

Om en vara är restnoterad, vad händer då?
Vi restnoterar inga varor, dvs vi skickar allt som går på en gång. Om du inte får en vara du har beställt så får du ombeställa den för att få den vid ett senare tillfälle.

 

Kan jag beställa från ett annat land?
Vi levererar till hela världen. Fraktkostnader och betalningsätt varierar dock beroende på vilket land det är. Om vi levererar till ett land utanför EU så blir dessutom varorna taxfree. Dvs vi drar av momsen på 20%.

 

Hur skickas posters?
De skickas ovikna i rullar om det inte står annat i beskrivningen om postern. OBS. Posters skickas vikna i ordrar med vinylskivor om ej annat överenskommes.

 



BETALNING

 

Hur kan jag betala?
Kortbetalning, Faktura eller Paypal.

 

Hur fungerar kreditkortsbetalning?
När du betalar med kreditkort hanteras betalningen av vår betalningspartner Payer för att garantera snabb och säker betalning. Så här går det till:

  1. När du valt ut de produkter du vill handla och loggat in väljer du betalningsmetod. Du länkas nu över till Payers säkra betalningsserver
  2. Välj typ av kreditkort (Visa eller Mastercard), ange kortnummer och giltighetsdatum
  3. En kontroll görs att kortuppgifterna stämmer samt att det finns pengar på kontot
  4. Pengarna reserveras på ditt konto. Det kan innebära att du inte kommer åt pengarna (beror på respektive kreditinstituts policy) men de har ännu inte förts över till Hot Stuff AB.
  5. Samma dag som varorna levereras överförs pengarna via Payer till Hot Stuff AB.

 

Hur fungerar Paypal betalning?
För att betala med Paypal måste du ha ett Paypal-konto. Se Paypal.se. Väljer du Paypal tillkommer deras extra kostnader jämfört med vanlig kortbetalning. Du länkas vidare till deras hemsida och följer instruktionerna där.

 

Om någon produkt i din beställning är restnoterad eller av annan anledning inte kan levereras så minskar vi beloppet som ditt kort belastas för med motsvarande belopp.

 

Vad händer om jag inte hämtar/ betalar ut min order?
Om vi får tillbaka paket som inte lösts ut från posten, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga de kostnader som uppstår i samband med en sådan retur.

 

Vilka beloppsgränser gäller?
Vi har inga undre eller övre gränser för en order. Ingen order är för liten men tänk på att du som kund betalar frakten så en liten order blir oftast mindre ekonomisk än en större. Vi har heller ingen övre gräns så länge det finns täckning på ditt konto. Dessutom debiterar vi aldrig mer än 79 kr = 2 kg på order inom Sverige även om det kostar mer att skicka den egentligen.

 

SORTIMENTET

 

Hur söker jag med sökmotorn?
Högst upp på sidan hittar du sökrutan. I den kan du söka på Artist, titel, låt, beskrivning mm.  Du kan söka på Beatles, Abbey Road, rare, Gatefold sleeve, Mute mm. Tänk på att vi skriver nästan allt på engelska som du söker på kommentarer.

Du får upp alla skivor som matchar din sökning. Du kan sedan göra en gallring genom att välja att bara en viss produktgrupp ska synas. T.ex. vinyl.
Om den produkt du är ute efter inte visas i sökresultatet kan du prova att söka på att annat sökord. Det kan vara lönt att korta ned sökordet eller testa att skriva det på ett anat vis. ( U2 / U 2 etc. )

 

Hur söker jag i kategorierna?
Vi har delat in vårt sortiment i fyra huvudkategorier  som i sin tur är uppdelade på ytterligare 5- 15 underkategorier.

Klicka på den kategori du vill se så kommer en vy upp där du ser de senast upplagda artiklarna i genren övers med alfabetisk lista på hela sortimentet under det. 

Du kan även gallra i det du får se genom att välja nya skivor eller begagnade, samt om du vill ha enbart ett format. Vinyl, CD mm.

Det finns kommandelistor på skivor som snart ska släppas i höger spalten.

 

Hur använder jag länkar?
Varje vara har klickbara länkar. Klickar du på Artistnamnet så kommer alla artiklar med den artisten upp. Om du klickar på titeln så kommer ett artikelkort upp med all information om varan. Du kommer tillbaka genom att klicka bort kortet i krysset längst upp till höger i artikelkortet.

 

Hur fungerar Hot Stuff nyhetsmail?
Om du anmäler att du vill ha vårt nyhetsmail så skickar vi det varje fredag till den e-mailadress du har angivit. Du kan när som helst avbryta ditt abonnemang genom en avaktiveringslänk som finns i varje nyhetsmail.
Vårt veckomail innehåller en presentation av alla nya skivor mm som vi har fått in under veckan samt de varor som kommer de närmast veckorna och som vi listat för första gången under veckan. Alla skivor är uppdelade i olika musik kategorier för att du lätt ska få en översikt av vad du kan vara intresserad av.

 

Kan jag beställa en katalog?
www.hotstuff.se finns endast på Internet. Om vi gör någon katalog framöver så kommer vi skicka den till alla kunder som beställt relativt nyligen av oss och dessutom kommer vi att annonsera det i webbutiken och andra ställen.
Varje gång du har gjort en sökning eller fått upp en lista med artiklar så har du möjligheten att klicka på knappen "printable view" så får du upp en layout som enkelt går att skriva ut på din skrivare.

 

Köper Hot Stuff in begagnade skivor?
Jag det gör vi. Vi är mest intresserade av vinylskivor inom de genres vi säljer men kan även köpa jazz, klassiskt mm  Vi kan även tänka oss att köpa in gamla musikböcker, tidningar, konsertaffischer och andra rockklenoder. Vi är intresserad av det mesta från 60-talet och framåt. Bra betalt för bra saker. Vi har möjlighet att köpa riktigt stora samlingar om det är läge och betalar troligtvis bäst i Sverige.  Slå en signal så kan vi diskutera hur vi gör en affär enklast. Kan du maila en lista på det du har till salu så är det toppen. Då återkommer vi med ett bud om vad vi är beredda att betala.

 

REKLAMATIONER OCH RETURER

 

Hur returnerar jag en vara?
Kontakta oss så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar för att få reklamationen godkänd. Ring  0476-10449 så får du besked och råd direkt.

 

Skicka tillbaka varan i det skick som den mottogs åtföljd av en skade- eller felanmälan, så får du en felfri respektive rätt vara. Den fellevererade varan skall vara i oanvänt och oskadat skick i originalförpackning. (Plombering eller skyddsplast får inte vara bruten). Returnera varan tillsammans med följesedeln (eller en kopia av denna ). Ange orsaken orsaken till returen! Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav.

 

Har du några förslag?
Är det nåt du tycker är dumt eller nåt vi kan göra bättre? Hjälp oss att bli ännu bättre. Skicka in dina förbättringsförslag till per@hotstuff.se Vi återkommer med feedback när det är möjligt.

OK